Klub Twórczy "Mikroscena"


Klub Twórczy Mikroscena
osoba prowadząca : Małgorzata Graczyk

wycieczka 8W zasadzie chodzi o dobrą zabawę
i relaks od codziennych stresów.(link do artykułu)

WP 20180827 13 43 54 ProTrudno się przyznać, ale zwykle walczymy,
prawie jak Janosiki, o realizację …pomysłów,

Warsztaty teatralne w Zakopanem  - Sierpień 2018  (link do opisu)

wycieczka 2…lub zaklinamy nasze pragnienia…
niczym wiedźmy z Makbeta.

Theatre Workshop „To timetheatre in you" - Czerwiec 2018.
Wielka Brytania
(link do artykułu)

 
P1060720W końcu, w powodzi improwizacji, interpretacji tekstów, drobnych inscenizacji udaje się nam zrobić kameralną sztukę.

„Crooked Town”- spektakl poetycki. 2016 (link do artykułu)


idącA niekiedy bierzemy udział w projektach i wtedy robimy coś większego.

 

„Idąc” w ramach projektu „Miejsce na Ziemi”. 2018 (link do projektu)

 

Termin zajęć do wyboru:
Wtorki: 18.00-20.00 Piwnica na Wójtowskiej (ul. Zakroczymska 11)
Piątki: 18.00-21.00 SDK -  sala klubowa (Rynek Starego Miasta 2)

Nasz facebook

Kontakt z instruktorem Małgorzatą Graczyk:

e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
tel. 501-754-916

 


O prowadzących...

 

P1060567 2

Małgorzata Graczyk - instruktor artystyczny kat. S (najwyższej) ds. teatru i filmu; pedagog specjalny, doktor psychologii, wykładowca akademicki z 20-letnim stażem, mediatorw Ośrodku Pomocy i Edukacji Psychologicznej INTRA.
Klubem Twórczym "Mikroscena" zajmuje się od 1985 roku. Tu wykorzystuje swoje bogate doświadczenie w pracy profilaktyczno-korekcyjnej z młodzieżą ze środowisk dysfunkcyjnych.
W działania artystyczne z młodzieżą licealną i studencką wplata wiedzę i praktyczne ćwiczenia z zakresu samoregulacji, komunikowania, kierowania wrażeniem, wywierania wpływu.


ziomek olszewski tworca mikroscenyZiemisław (Ziomek) Olszewski (1942-2013) - założyciel Mikrosceny w 1974 roku, instruktor artystyczny kat.S (najwyższej) teatru i filmu, socjolog kultury. Przez wiele lat pracował przy filmach fabularnych i dokumentalnych jako asystent reżysera. Będąc fanem twórczości Majakowskiego wielokrotnie wystawiał monodram na podstawie "Obłoku w spodniach". Świetny organizator, dzięki któremu Mikroscena przez szereg lat wyjeżdżała na warsztaty artystyczne, wypełnione nieustającą pracą teatralną i muzyczną dodatkowo prowadzoną przez zaprzyjaźnionych artystów.
Niezapomniany, charyzmatyczny opiekun artystyczny kilku pokoleń młodych ludzi.

 

 --- 


Chłopaki z naszej klasy

Spektakl dla dzieci i młodzieży.

Premiera spektaklu Chłopaki z naszej klasy miała miejsce w grudniu 2011 w Staromiejskim Domu Kultury. Spektakl zrealizowali ówcześni gimnazjaliści, którzy trzeci rok brali udział w zajęciach Mikrosceny. Spektakl powstał w oparciu o wybrane opowiadania z serii Mikołajek  autorstwa Rene’ Goscinnego, które łączy miejsce akcji-szkoła. Grupa realizatorów podzielona została na 3-osobowe zespoły. Każdy z nich zaprezentował w tym składzie dwa opowiadania. Aktorzy wchodzili, co najmniej, w dwie podstawowe role, a dynamiką gry starali się stworzyć atmosferę klasy z nauczania początkowego. Nie obyło się bez nawiązywania do własnych wspomnień z dzieciństwa.

Zdjęcia ze spektaklu:

[fot. archiwum KT Mikroscena]

 ---

Oni i płatki róż

Spektakl - bajka międzykulturowa dla dzieci.

Scenariusz spektaklu oparty jest na bajce międzykulturowej napisanej przez Zofię Bałdygę, Severina Oreshkova i Mariko Sagę. Spektakl zrealizowała grupa uczestników Mikrosceny, która na przełomie roku 2010/2011 wzięła udział w programie Staromiejskiego Domu Kultury „Dialog międzykulturowy”.


[Premiera 10.06.2011 r.]

Zdjęcia ze spektaklu:

[fot. archiwum KT Mikroscena]



 ---

Szczypta romantyzmu

Spektakl oparty na wybranych balladach Adama Mickiewicza.

Spektakl Szczypta romantyzmu został zrealizowany w 2013 roku na podstawie ballad Adama Mickiewicza: Świteź, Świtezianka, Lilie oraz Pani Twardowska.
Realizatorki – cztery licealistki działające czwarty rok w Mikroscenie- postanowiły zmierzyć się z romantycznym tekstem, aby lepiej go zrozumieć i zabłysnąć interpretacją w szkole, a jednocześnie skonfrontować przekaz XIX-wiecznych utworów z myśleniem współczesnych nastolatek.
W spektaklu opowiedziały historię swoich rówieśnic, które pracując przy przygotowaniu przyjęcia jednocześnie uczą się na klasówkę. Nauka tekstów rozpoczyna się w zupełnym chaosie, przechodzi w klimat refleksji (Świteź), a na koniec - nieskrępowanej zabawy (Pani Twardowska).

Zdjęcia ze spektaklu:

[fot. archiwum KT Mikroscena]

 

 

 ---

Diabli honor

Spektakl inspirowany polską baśnią „Drwal i diabeł”.

Diabli honor to spektakl oparty na baśni o drwalu i diable. Głównym przesłaniem przedstawienia jest sprawiedliwość, chociaż jednocześnie w zaprezentowanej historii zwraca się uwagę na uczciwość i troskę o siebie nawzajem. Paradoksalnie strażnikiem i wykonawcą sprawiedliwości jest diabeł, a więc ktoś, kto zwykle źle się kojarzy. Jednak w ludowych podaniach o diabłach można spotkać obrazy tej postaci jako głupka, którego przechytrzy chłop lub baba wiejska lub właśnie kogoś, kto kieruje się honorem i karze złoczyńców, zabierając ich do piekła.
Spektakl zrealizowali wychowankowie Specjalnego Ośrodka Wychowawczego Dom przy Rynku (współpraca z SDK ok.30 lat). To osoby bardzo uwrażliwione na przejawy niesprawiedliwości i nieuczciwości, z którymi mieli w swoim doświadczeniu życiowym wiele do czynienia.

Zdjęcia ze spektaklu:

[fot. archiwum KT Mikroscena] 

 

 

 --- 

Dies diem docet

Dies diem docet – w dosłownym tłumaczeniu ta łacińska maksyma znaczy dzień uczy dzień. Wszystko, czego doświadczamy buduje w nas wiedzę i umiejętności. Młodzież słabosłysząca ze Specjalnego Ośrodka szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Słabosłyszących im. Ottona Lipkowskiego podczas zajęć kulturoterapii w Mikroscenie zrealizowała swój spektakl rozpoczynając trwającą obecnie kilka lat współpracę tej instytucji ze Staromiejskim Domem Kultury.
Spektakl był autorskim pomysłem uczestników zajęć. Zawarli w nim swoje doświadczenia ze szkoły: przyjaźnie, kłótnie, plotkowanie, ściąganie na klasówkach, a jednocześnie marzenia, plany, dążenia.

Zdjęcia ze spektaklu:

[fot. archiwum KT Mikroscena] 

 --- 

Rozbity dzban

Rozbity dzban - komedia Heinricha von Kleista mimo, że napisana na początku XIX , nie straciła nic ze swojej aktualności. Konflikt w małej społeczności, poszukiwanie winowajcy, domaganie się sprawiedliwości, nadużywanie władzy - tematy jak ze współczesnych stron internetowych. Mikroscena goszcząc w swoich szeregach starszego kolegę z Teatru Politechniki (zagrał główna rolę sędziego Adama) wystawiła w 2014 roku spektakl w Piwnicy na Wójtowskiej i kilkakrotnie wznawiała go.

Zdjęcia ze spektaklu:

[fot. archiwum KT Mikroscena]

 

 

 ---   

Szalone wakacje

Szalone wakacje to autorski pomysł uczestników Mikrosceny, którymi są dzieci słabosłyszące. Spektakl był oczywiście celem, ale najważniejszy był proces pracy nad występem.
Zajęcia dramatoterapii prowadzą do rozwijania wyobraźni, myślenia innowacyjnego, aktywizują pod względem poznawczym i fizycznym. Do scenariusza dochodzi się poprzez wiele improwizacji i różnych ćwiczeń z rekwizytem, z choreografii ruchu na określonej przestrzeni, z przetwarzaniem przestrzeni rzeczywistej w symboliczną. Dzieci poprzez zabawy tworzą historie, które potem porządkują w spójną inscenizację.
Znaczącym elementem tego przedstawienia było wykorzystanie ćwiczeń logopedycznych, aby pokazać, że mogą być one przyjemną zabawą, która wywołuje wiele radości oraz integruje grupę. Widownia dzięki wydawaniu różnych dźwięków w ramach zadań aktorskich również została włączona do całej zabawy w wakacyjną podróż.

Zdjęcia ze spektaklu:

[fot. archiwum KT Mikroscena]

 ---  

Szczęśliwe wydarzenie

Szczęśliwe wydarzenie to stosunkowo mniej znana sztuka Sławomira Mrożka. Temat zdezorganizowanej rodziny jest ponadczasowy i bliski współczesnemu widzowi, dlatego też Mikroscena chętnie sięgnęła po ten tekst. Realizatorzy, tym razem grupa niejednolita pod względem doświadczeń artystycznych, wieku oraz doświadczeń rodzinnych, szukali możliwości wyrażenia osobistego stosunku do relacji partnerskich oraz relacji typu dziecko-rodzic. Zastanawiali się nad zachowaniami człowieka, gdy o władzę nad nim walczą wewnętrzne Dziecko, Rodzic i Dorosły.
Spektakl, ku uciesze widowni i samych twórców, miał swoją premierę w 2014 w Piwnicy na Wójtowskiej.

Zdjęcia ze spektaklu:

[fot. archiwum KT Mikroscena]

 

 

 ---  

Fizycy


Premiera „Fizyków” miała miejsce 25.06.2016 roku.
 Nad spektaklem pracowała grupa młodzieży dorosłej. Część z nich przed maturą uczestniczyła w zajęciach Mikrosceny przez 5 lat, inni tylko rok, a jeszcze inni dopiero co dołączyli do klubu, ale dziś połknęli bakcyla teatru i chcą zostać na dłużej. „Fizycy”, to jedna z najbardziej znanych sztuk Friedricha Dürrenmatta. Zachwyca połączeniem humoru i refleksji nad kondycją ludzi tworzących naukę i tych którzy pragną ją wykorzystać do posiadania władzy.

Zdjęcia ze spektaklu:

 [fot. archiwum KT Mikroscena]

 ---   

„Cztery pory roku”

Spektakl „Cztery pory roku” został zaprezentowany w 2016 roku przez grupę dzieci ze Specjalnego Ośrodka Szkolno-Wychowawczego dla Dzieci Słabosłyszących im. Ottona Lipkowskiego systematycznie uczestniczących w zajęciach Mikrosceny. Tym razem zaprezentowali mit grecki o Demeter i Persefonie. W spektaklu z humorem i plastycznym wdziękiem odegrali historię porwania Persefony przez Hadesa, poszukiwanie córki przez Demeter i w rezultacie negocjacje między mężem a teściową o przebywanie Persefony w Tartarze. Jeśli wierzyć w negocjacyjneustalenia greckich bogów, to dzięki nim mamy cztery pory roku.

Zdjęcia ze spektaklu:

 

 [fot. archiwum KT Mikroscena]

 

 

 ---    

„Crooked Town”

Spektakl „Crooked Town” (Krzywe Miasto) miał swoją premierę 19.06.2016 roku. Jest to najbardziej osobisty spektakl „Mikrosceny”, gdyż powstał w wyniku więzi przyjacielskich między ludźmi pracującymi nad nim. Inspiracją dla przedstawienia stały się wiersze Małgorzaty Piotrowskiej (mieszkającej od wielu lat w Anglii), która w pierwszej połowie lat ’90 należała do Mikrosceny. To one stanowią warstwę tekstową przedstawienia. Obecni, nastoletni uczestnicy klubu Kasia, Karol, Martyna i Victoria, zauroczeni wierszami, postanowili zrealizować spektakl, czując ponadczasową więź z Małgosią, która przed 20 laty tak, jak oni rozwijała swoje zainteresowania teatralne w Mikroscenie.

Muzykę do spektaklu skomponowali przyjaciele Małgosi z Meksyku – Gabriel Hernandez Rizo i Roberto Andrade.


Zdjęcia ze spektaklu:

[fot. archiwum KT Mikroscena]

 ---   

„Jestem” i „Moje miejsce”

Młodzież z Specjalnego Ośrodka Wychowawczego „Dom przy Rynku” w 2016 roku zaprezentowała dwa powiązane ze sobą spektakle pt. „Jestem” i „Moje miejsce”, w których wykorzystała teksty współczesnych poetów i refleksje o własnym życiu. Jedną ideą spektakli było pokazanie, że nosimy w sobie trzy postacie: Dziecko, Rodzica i Dorosłego (psychologiczna teoria transakcyjna Erica Berne’a), a one mają wpływ na nasze życie. Drugą ideą stało się pokazanie, że w życiu różnie zachowujemy się, usprawiedliwiamy, z różnymi ludźmi spotykamy się, ale to wszystko prowadzić ma nas do poszukania własnego miejsca nie tylko na mapie geograficznej, ale również w sobie samym, gdy wytyczamy sobie cel: kim chcemy zostać, jakim być człowiekiem.

Zdjęcia ze spektaklu:

[fot. archiwum KT Mikroscena]

 

 

 --- 

„Gwiazdka u Majewskich”

„Gwiazdka u Majewskich” to spektakl autorski jednego z zespołów MIKROSCENY. Powstał w 2015 roku, a inspiracją do napisania scenariusza były ćwiczenia z podzielności uwagi i umiejętności uważnego, wzajemnego słuchania się aktorów. W spektaklu można zauważyć, że bohaterowie rozmawiając ze sobą mówią jednocześnie zupełnie o czymś innym. Młodzi aktorzy odgrywają historię o przygotowaniach do Bożego Narodzenia. Akcja rozgrywa się w domu dość specyficznej rodziny (przodkowie wywodzili się z różnych kultur) zdominowanej przez kobiety. Spektakl jest pełen humoru.

Jadzia: Gdzie diabeł nie może, tam babę pośle.
Babcia: Bo kobiety są inteligentne. Ewa nazrywała jabłek w raju, bo gospodarna była. Weki na zimę zrobiła. Nasuszyła, żeby był kompot na Wigilię. Gdyby Adam, konformista jeden, nie narobił hałasu, to by Bóg się nie dowiedział. A tak Bóg musiał zachować twarz, bo jak raz coś powiesz, to kobyłka u płotu. Musisz konsekwentnie bronić swoich decyzji i poglądów.
Jadzia: Jaka kobyłka? Zwierzęta były w stajence, a nie w raju.
Babcia: No właśnie, wygnał wszystkich z tego raju, nawet biedne, niewinne zwierzaki.
Nie umiał negocjować. Dlatego do dziś mężczyźni nie potrafią rozmawiać z kobietami.
Brak im finezji.


Zdjęcia ze spektaklu:

 

 

[fot. archiwum KT Mikroscena]

 

---

„Kubuś, czyli uległość”

spektakl zrealizowany przez studencką grupę Mikrosceny w 2017 roku.
(premiera 25.06.2017 w Piwnicy na Wójtowskiej)

Inscenizacja zrealizowana została na podstawie jednoaktówki ( pod tym samym tytułem) Eugène Ionesco – awangardowegofrancuskiego dramaturga pochodzenia rumuńskiego, współtwórcyteatru absurdu.
Przedstawienie pokazuje dwie rodziny próbujące doprowadzić do małżeństwa swoich dzieci. One - mimo, że - dorosłe dalekie są od dojrzałości. Twórcy spektaklu odnieśli się do współczesnych relacji w rodzinie, gdzie brak jest ciepła, bliskości, rodzice z dziećmi zupełnie się nie rozumieją, a dorosłe dzieci zachowują się jak „dzieci”.
Dużym wyzwaniem było znalezienie formuły na przedstawienie tej historii, wypracowanie charakterystycznych cech dla każdej postaci tak, aby różniły się od siebie nie tylko strojem, ale przede wszystkim cechami charakteru.
Zmierzenie się z absurdalnym tekstem Ionesco przyniosło realizatorom wiele zabawy, ale również refleksji o współczesnej kondycji rodziny i alienacji człowieka.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

[fot. archiwum KT Mikroscena]

 

---

„Cierpienia dusz”

Spektakl zrealizowany w 2017roku 
(premiera 24.06.17 w Piwnicy na Wójtowskiej)

Przedstawienie inspirowane jest tekstem Johanna Wolfganga von Goethe pt. „Cierpienia młodego Wertera”, ale w scenariuszu znalazły się też wiersze Goethego, teksty Szekspira, Staffa, Pawlikowskiej-Jasnorzewskiej oraz bardzo współczesne teksty Małgosi Piotrowskiej z Mikrosceny.
Nasza inscenizacja pokazuje trochę bardziej współczesnego Wertera i jego relacje z Lottą i Albertem oraz z Miną (żeńskim odpowiednikiem Wilhelma). Nie skupia się jednak na przeżyciach Wertera, ale ukazuje duchowy stan pozostałych bohaterów. Występuje tu również bardzo symboliczna postać, która jest… Miłością, kapryśną, sarkastyczną, czułą, zabawną, refleksyjną.
Po raz drugi udało się Mikroscenie zaprosić do współpracy profesjonalnego muzyka.
Pierwsza taka możliwość pojawiła się przy spektaklu „Crooked Town”.
Tym razem nasza współpraca zaowocowała skomponowaniem oryginalnej muzyki przez kompozytora, dyrygenta pana Sigfridusa von Seidlitz.
Muzyk również akompaniował aktorom Mikrosceny podczas premiery.

 

 

 [fot. archiwum KT Mikroscena]

 

 ---     

"Piekielna depresja"

Premiera 26.05.2018.

Sztuka inspirowana tekstem E.E. Schmitta pt. „Szatańska filozofia”.
Autor zwrócił uwagę na tendencje w myśleniu społecznym, które okazały się niebezpieczne dla krajów, społeczeństw. Określił je jako idealizm, pragmatyzm i psychologizm. Każda z tych idei oferuje bardzo bezpieczne i przekonujące racjonalizacje, usprawiedliwiające działania przeciw drugiemu człowiekowi.
Mikroscena, gdy kilka lat temu wystawiała tę sztukę pod oryginalnym tytułem pozwoliła sobie na pozytywne zakończenie wkładając w usta jednej z postaci – Lekarza- słowa o ludzkim altruizmie.
W tegorocznej interpretacji mamy dużo refleksji nad moralną kondycją ludzkości. Postacią, która dokonuje analizy jest Diabeł z depresją – dość niewinny i staroświecki. Okazuje się, że to ludzie przynoszą mu wiedzę o tych ideach, aby mógł zapełnić piekło. Nasz sceniczny diabeł – niczym z ludowych podań – jest nośnikiem sprawiedliwości.

 

[fot. archiwum KT Mikroscena]

   

 

--- 

„Nie dbać o bilet”

Premiera 22.05.2018.

Autorski spektakl grupy, powstał w wyniku szeregu improwizacji i ćwiczeń w konstruowaniu bohatera. Każdy z aktorów wymyślił dla siebie określoną postać z charakteryzującymi go cechami. W ten sposób powstał wachlarz ról : Podróżniczka, Girl mafiosa, Bibliotekarka, Artystka i Chłopak wpadający w sercowe tarapaty, Grażynka- wygadana kobieta ze wsi, Hostessa-scenarzystka, Pani Dyrektor (Smoczyca) i jej Asystent. W rezultacie wszystkie pomysły ułożyła w scenariusz Aleksandra Duć, grająca Bibliotekarkę – osoba z talentem i wyobraźnią do tworzenia narracji teatralnych. Spektakl ukazuje zabawną historię o koczujących na lotnisku pasażerach.

 [fot. archiwum KT Mikroscena]

 

--- 

„Romeo i Julia”

Spektakl został zrealizowany we współpracy z tancerzami Klubu Tańca Dawnego „Alta Novella” w ramach projektu „Szekspir dla Dzieci”. Młodzi realizatorzy zmierzyli się z fragmentami dramatu i poszukali możliwie naturalnej interpretacji tekstu, przemawiającej do współczesnego, młodego widza.

 [fot. archiwum KT Mikroscena]

 

 

 

---

"Idąc"

Prapremiera 17.11. w Centrum kultury i Sztuki w Kaliszu.
Premiera 25.11. w Teatrze Stara Prochownia SCEK w Warszawie

Spektakl zrealizowany w ramach projektu „Miejsce na Ziemi” przy współpracy z profesjonalistami. Powstał w oparciu o wiersze Krzysztofa Micha ze zbioru poezji „Idąc”.
Wiersze prowadzą przez Via Dolorosa w Jerozolimie, ale my stworzyliśmy opowieść o ponadczasowej wędrówce ludzi, ich ucieczce od cierpienia, ciemności ku harmonii i światłu.

Szczegółowe informacje na stronie projektu "Miejsce na Ziemi"

 

 

   

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

---

 

"Przeznaczenie"

Premiera 11.06.2019. Piwnica na Wójtowskiej.

Historia spektaklu zaczęła się od tego, że były same dziewczyny, ich ilość zmieniała się, bo grupa dopiero kształtowała się. Te, które zostały chciały zagrać wiedźmy. Owe postacie rozsiane są po literaturze, szczególnie w baśniach i mitach.
I tak zaczęła się przygoda z mitem o Rodzie Wölsungów, w którym kobiety odegrały szczególna rolę. Czy szczególną? Może typową, jak to było w wiekach dawnych, mitycznych, gdy kobieta była równa mężczyźnie, a nawet stawała się na chwilę jego przewodniczką w procesie stawania się herosem.
I tak nasza opowieść została wysnuta przez NORNY (parki, mojry), które przędą, chronią i przecinają nić ludzkiego życia. Norny miały wiele wspólnego z VÓLWAMI (wieszczkami): Signą, Brunhild, Gudrun.
To one wywarły wpływ na życie Sigiego, Rerira, Wölsunga, Sigmunda i Sigurda.
Miłym akcentem spektaklu była możliwość wplecenia muzyki, specjalnie skomponowanej przez Sigfridusa von Seidlitza (czyli też Sigurda), który już współpracował z nami przy spektaklu „Cierpienia dusz”.
Wystąpili: Maja Janeczek, Łucja Mysiorska, Martyna Tomaszewska, Karol Stanisz.

„Przeznaczenie jest wszystkim.”

 

 

  

 

 

 

  

 

 

---

 


Archiwum Mikrosceny

II Warsztaty Teatralne w Zakopanem

25.08 - 3.09. 2019

Podobnie jak w zeszłym roku, ale tym razem w większym składzie pojechaliśmy do Zakopanego.

Zadanie było jedno – przygotowanie spektaklu „PTASZARNIA”, bo termin premiery był wyznaczony na koniec września. Trzeba było uczyć się na bieżąco tekstu, gdyż co chwila była dopisywana jego dalsza część przez Karola Stanisza (autora scenariusza i reżysera spektaklu). Dlatego, gdy wędrowaliśmy tatrzańskimi dolinami wszyscy mieli telefony w ręku i powtarzali głośno tekst. Wzbudzało to u  turystów zaskoczenie, zdziwienie, oburzenie i pewnie inne stany. 

 

  

 

Popołudnia i wieczory spędzaliśmy na poszukiwaniu sposobów interpretacji. Dyskusje o pokazaniu postaci ciągnęły się już od wiosny, ale gdy pojawił się konkretny tekst znów było pełno wątpliwości i nowych pomysłów.

Codziennie byliśmy w górach, raz niżej, raz wyżej. Dwa razy spotkało nas coś wyjątkowego, jak na Tatry. Byliśmy w zasadzie sami w górach, ponieważ po burzach nieczynne było wejście na Giewont i przez pewien czas nie jeździła kolejka na Kasprowy. Góry wyludniły się. Pozostało słonce, wiatr i cisza. Najlepszy prezent od gór.

Premiera PTASZARNI – 29.09.2019 - Piwnica na Wójtowskiej. 

 * 

Walia 2019
Warsztaty samorozwoju przez teatr „DIALOGI” 

odbyły się ponownie jak rok temu w Newport w dniach 16-25 czerwca 2019.
Tym razem grupa osób dorosłych pracowała nad różnymi zagadnieniami dotyczącymi ich potrzeb uporania się z dysfunkcyjnym spojrzenie na siebie, radzeniem sobie z krytyką złośliwą i doskonaleniem krytyki konstruktywnej.Dorośli uczestnicy zajęli się również konfliktami i komunikacją wewnątrzgrupową, decyzyjnością w zespole zadaniowym. Na koniec poszukiwali sposobów radzenia sobie ze stresem i gniewem.

Newport

Zajęcia z grupą dziecięcą poświęcone zostały w tym roku wybranym, mniej znanym legendom polskim. Nie chodziło jedynie o poznanie ich treści. Stały się przyczynkiem do rozwijania niektórych kompetencji psychospołecznych.

I tak legenda o Smoku Wawelskim posłużyła do szukania sposobów przetworzenia strachu w odwagę. Opowieść „O nadwiślańskiej biedzie w gnacie wołowym” wykorzystaliśmy do mobilizacji w obliczu trudności życiowych. O poczuciu sprawiedliwości mówiliśmy przy okazji legendy o drwalu i diable. Gdy poznawaliśmy legendę o dzielnym Giewoncie zajmowaliśmy się sposobami stawania w obronie innych. Na koniec powstał szkic przedstawienia – improwizacja, inspirowana znaną dzieciom legendą o Popielu.

 

 

 

 

 

 

Mikroscena miała też czas zająć się tylko sobą, ale - jak to w Mikroscenie bywa i tak wszystko kręciło się wokół teatru.

 

  

 


Walia w tym roku uraczyła nas „jesiennym” latem. Temperatura ok 16 stopni. Chociaż mieliśmy też przebłyski słońca. Wpadaliśmy przed południem na krótkie spacery do Abergavenny, Cardiff, Swansea i Ogmore-by-Sea.

 

  

 


Cieszy nas, że nasze warsztaty zorganizowane w Maffles (Newport) wraz z nieocenionym PolishCommunityGroup LUDEK i koordynatorem warsztatów ze strony Polonii – Małgorzatą Piotrowską przyniosły wszystkim wiele radości i satysfakcji.


 

  

 

 

***

Warsztaty teatralne w Anglii 2018

warn„Trzeba wstać zaraz po 4.00 rano, żeby na czas dojechać na lotnisko w Modlinie. O godz. 7.30. startujemy do Bristolu. Samolot wzbija się w górę. Zostawiamy za sobą Warszawę w deszczu i chłodzie. Na walijskim lotnisku, w pełnym słońcu (zupełnie nie angielskim) czeka na nas Małgosia Piotrowska, aby zawieźć nas do Newport…” 

 

Relacja z warsztatów zamieszczona w "Rynku" nr 168/09/2018 - czytaj tutaj

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

***

 

Warsztaty teatralne w Zakopanem 2018

S5000930Tego roku rozpierała nas energia. Nie wystarczył wylot do Newport, potrzebowaliśmy jeszcze popracować w innych warunkach. TATRY!

Wyjazd służył wykazaniu się samodzielnością w budowaniu postaci i tworzeniu relacji między nimi. Stąd np. utrzymywanie się przez cały dzień w roli bez względu  na to, gdzie się było i z kim się rozmawiało, nawet jak byli to obcy ludzie poznani na szlaku. Role były losowane: np. żartowniś (skłaniający wszystkich do zabawy, robiący psikusy), diwa (osoba egzaltowana, ze wszystkiego robiąca występ), skryba (osoba epicko opisująca świat). Była również analiza tekstów i szukanie różnych interpretacji, zależnych od sytuacji, w której znajduje się postać, kim sama jest. Sceną do pracy była nie tylko sala, ale przede wszystkim każde naturalne miejsce: na polanie, na ścieżce pnącej się stromo w górę, podczas obiadu w restauracji.

Wszystkie zajęcia, samodzielne zmagania uzupełniała NAJWAŻNIEJSZA RZECZ – byliśmy 24 godziny razem, lepiej wzajemnie poznaliśmy się i teraz lepiej się rozumiemy, mamy ze sobą lepszy kontakt wyrastający poza formalne zajęcia.

 To również przygotowanie krótkich scen pokazujących relacje.


 

 

 

 

 

 

 

***

 

"Nasza prehistoria"

Klub Twórczy Mikroscena został założony przez Ziomka Olszewskiego w 1974 roku. Pierwotnie oferta klubu była skierowana do dzieci i młodzieży uzdolnionych i zainteresowanych rozwojem artystycznym. Pierwszą siedzibą klubu był dom kultury w Ursusie, a od 1985 roku Mikroscena zadomowiła się w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie. Od tego czasu wraz z włączeniem się do działań Mikrosceny  instruktora Małgorzaty Graczyk zmienił się również charakter zajęć. Oprócz pracy z młodzieżą zainteresowaną rozwojem artystycznym pojawiła się propozycja spotkań terapeutyczno-wychowawczych prowadzonych w ramach kulturoterapii dla dzieci i młodzieży niedostosowanych społecznie, zagrożonych patologią społeczną i pochodzących ze środowisk dysfunkcyjnych. Dziś z tej metody pracy korzystają dzieci i młodzież również z innymi rodzajami niepełnosprawności.


mikroscena 01Chrystus z podstawówki - misterium

Pisząc własny scenariusz wchodzisz głęboko w świat wyobraźni.

mikroscena 02Przygotowania do etiudy filmowej

Odgrywając kolejne role lepiej rozumiesz siebie i innych.

mikroscena 03
"Lekcja" E.Ionesco

Improwizując otwierasz się na innych ludzi, a oni na ciebie.

mikroscena 04
Praca z kostiumem

Klub prowadzi zajęcia dla młodzieży z instytucji opiekuńczo-wychowawczych - grup ze świetlic środowiskowych, ognisk wychowawczych, domów dziecka. Najdłużej, już 25 lat, współpracuje z Modzieżowym Ośrodkiem Socjoterapii nr 5 "Dom przy rynku".
Zajęcia dla młodzieży mają charakter kulturoterapii. Wykorzystywana jest dramatoterapia i filmoterapia oraz elementy biblioterapii i arteterapii.

Proponujemy programy:
1. Rozwiązywanie konfliktów w grupie rówieśniczej.

mikroscena 05arteterapia w rozwiązywaniu konfliktów

2. Komunikacja interpersonalna i wewnątrzgrupowa.

mikroscena 06
znaczenie gestów

3. Aktywność poznawcza "Dążenie do sukcesu".

mikroscena 07
próba Lekcja
 


Historia "Mikrosceny" sięga 1974 roku.
Klub został założony przez reż. Ziomka Olszewskiego. Dziś prowadzony jest przez dr Małgorzatę Graczyk.

W Mikroscenie prowadzone są zajęcia dla młodzieży gimnazjalnej, licealnej i studenckiej. Ich celem jest rozwój w zakresie wrażliwości artystycznej i społecznej. Stawiamy na wyrażanie własnej osobowości, doskonalenie twórczego działania w grupie, oraz innowacyjnego myślenia, dobrą zabawę w drodze do realizacji własnych pomysłów artystycznych w ramach teatru i filmu.

mikroscena 09
Orkan na Jamajce - lata '70

mikroscena 10
Transatlantyk - A.Tyszkiewicz

mikroscena 11
Warsztaty z powodzianami

 mikroscena 12
Występ na 30-lecie Mikrosceny

mikroscena 13
Żale Maciejowickie

mikroscena 14
Mikrocena '89

mikroscena 15
Gąski - majówka Mikrosceny '80

mikroscena 16
Festiwal filmowy - spotkanie z H. Klubą

mikroscena 17
Praca nad monodramem '80

mikroscena 18
Warsztaty 1985

mikroscena 19
Próba '80

mikroscena 08
Misterium

mikroscena 20
Nauka filmowania '90

mikroscena 21
Powtórka tekstu '90

mikroscena 22
Praca nad secnariuszem '90

mikroscena 23
Warsztaty letnie Mikrosceny '90

mikroscena 24
Warsztaty teatralno-filmowe '90.jpg

mikroscena 25
Warsztaty z powodzianami '97