Projekty kulturalne 2019 - 2020

projekty

 

MOJE - TWOJE GRANICE

 PODRÓŻ DO WNĘTRZA SAMEGO SIEBIE POPRZEZ INTRAHISTORIĘ ILUSTROWANĄ

SZTUKA ZMIANY

PROJEKT KULTUROTERAPII „FAIR PLAY”

 

***

Projekt kulturoterapii
"MOJE - TWOJE GRANICE"

Czas: październik 2019 - styczeń 2020
Koordynator: Małgorzata Graczyk -  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

youth 570881 960 720

Każdy z nas nosi w sobie odczucie własnych, psychofizycznych granic, „murów obronnych”, które strzegą dostępu do naszego JA. Jest to psychiczna i fizyczna przestrzeń, której potrzebujemy w kontakcie z drugim człowiekiem. To jest również dostrzeganie potrzeby zachowania podobnej przestrzeni przez innych ludzi.

 

Celem projektu jest:

Zwiększenie świadomości własnych granic i umiejętności ich asertywnego sygnalizowania.

a) Badanie własnych granic w kontaktach z innymi
b) Poznanie sygnałów komunikacyjnych, które stosują ludzie
c) Wypracowanie własnych sygnałów do świadomego stosowania
d) Nabycie umiejętności rozpoznawania sygnałów komunikowanych przez inne osoby.

Oczekiwane efekty miękkie:
1. Nabycie umiejętności świadomego sygnalizowania własnych granic.
2. Nabycie prawidłowego odczytywania podobnych sygnałów przez drugą osobę.
3. Sformułowanie zbioru sygnałów słownych, mimicznych, gestów, postawy ciała świadczących o granicy Ja.


Oczekiwane efekty twarde:

1. Realizacja krótkiego spektaklu o granicach psychicznych człowieka.
2. Wykonanie scenografii i kostiumów do spektaklu.
Metody pracy z zakresu dramatoterapii, arteterapii.

Uczestnikami są dzieci i młodzież z instytucji opiekuńczo-wychowawczych współpracujących systematycznie ze Staromiejskim Domem Kultury.

Zakończenie projektu 21 stycznia 2020 godz. 16.30. Piwnica na Wójtowskiej

 

 

 

 

 

 

do góry

***

 

 


Projekt kulturoterapii

“PODRÓŻ DO WNĘTRZA SAMEGO SIEBIE POPRZEZ INTRAHISTORIĘ ILUSTROWANĄ”

 
To propozycja warsztatu artystycznego, w trakcie którego prowadzący zabierze uczestników w introspekcyjną podróż, a uruchomiony proces kreatywny nastawiony będzie na stworzenie własnej intrahistorii ilustrowanej. W trakcie warsztatów wykorzystane zostaną koncepcje arteterapeutyczne Jean-Pierre’a Klein’a. 

Cel: Stworzenie ilustrowanego albumu jako działanie o charakterze arteterapeutycznym. Metodologia: zastosowanie różnych technik arteterapeutycznych do stworzenia indywidualnej historii ilustrowanej, która pomoże uczestnikom odkryć siebie na nowo.

Warsztat prowadzi: Francisco José Marín González - od 2008r prowadzi zajęcia terapii artystycznej i kreatywności dla dzieci, rodzin, kształci specjalistów. Absolwent wydziału Sztuk Pięknych na Uniwersytecie w Sewilli. Specjalista w zakresie grafiki, projektowania graficznego, grawerowania, oraz poligrafii. Ukończył studia podyplomowe  na kierunku Nowe Technologie i Edukacja na Uniwersytecie Comillas w Madrycie,  gdzie uzyskał również tytuł Mastera, Specjalisty Pedagogiki Terapeutycznej, Arteterapii i Kreatywności. Współpracował kolejno z Gabinetem Psychopedagogicznym w Sewilli, Centrum Edukacji i Pomocy dla Osób Niepełnosprawnych (Ciudad de San Juan de Dios - Sevilla), prowadził kursy i warsztaty w regionie Barcelony. Związany z Centrum Terapii „Essencia" w Premia de Mar (Barcelona). Ponadto od 2014r współpracuje, jako ilustrator książek dla dzieci, z Wydawnictwem OB STARE.

Warsztaty z udziałem TŁUMACZA: Izabela Chaniewska

Uczestnicy: osoby dorosłe, które chcą wzbogacić swą praktykę zawodową poprzez arteterapię, a także do tych, którzy szukają drogi rozwoju osobistego poprzez sztukę.
Praca w grupie 10-12 osobowych
Uczestnictwo odpłatne - 50zł./ osobę

Lista uczestników zamknięta. Zostały tylko miejsca rezerwowe.

fmarin

Termin: 28 i 29.09.2019 (sobota i niedziela) w godz. 10.00 – 15.30.

GRUPA 1 – sobota
GRUPA 2 - niedziela


Warsztatom towarzyszy wystawa prac "POWRÓT DO RAJU" Francisco José Marín Gonzáleza w Galerii Wyjście Awaryjne SDK.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 do góry

 

***

 

PROJEKT „SZTUKA ZMIANY”

choice1Życie człowieka charakteryzuje się sinusoidą. Częścią niej są kryzysy, które w naszej kulturze kojarzą się przede wszystkich negatywnie. Kryzys, to nic innego jak zmiana, potencjał do rozwoju, do wybrania nowej drogi życiowej lub modyfikacji - istniejącej.
Tym problemem chcemy zapoczątkować realizację szerokiego programu profilaktyki z wykorzystaniem kulturoterapii w pracy nad sytuacjami utrudniającymi, czy zakłócającymi funkcjonowanie indywidualne i grupowe.

Założeniem projektu są działania w ramach kulturoterapii z osobami dorosłymi, z rodzinami, które są w procesie zmiany lub chcą przygotować się na jej nadejście. W ramach praktycznych zajęć poznają formy i narzędzia oferowane przez sztukę, które można wykorzystać w procesie zmiany jako potencjału rozwojowego.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone warsztaty w maju, czerwcu, wrześniu, październiku i listopadzie. Warsztaty prowadzą doświadczeni specjaliści.

Proponujemy tematy ludzi dorosłych 17 - 50 lat.

Zgłoszenia udziału w każdym spotkaniu prosimy nadsyłać do
 KOORDYNATORA Małgorzaty Graczyk ( Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ; tel. 501-754-916)

Minimalna grupa – 10 osób (maksymalna – 16)

Część spotkań płatna, informacja u KOORDYNATORA Małgorzaty Graczyk ( Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ; tel. 501-754-916).
Wpłaty przyjmowane będą przed danym spotkaniem.

 

Spotkania wrzesień - listopad 2019:

- „Kryzys jako potencjał do Zmiany” - 9.09.2019 - poniedziałek, 18.00-21.00


- "Dwie wyspy" - 16.09.2019 - poniedziałek 18.00-21.00

- „Jesteś dla mnie ważny. Jesteś dla mnie ważna” - dla rodzin -  20.10.2019 - niedziela 11.00-14.00
- ZAJĘCIA BEZPŁATNE

- „Mądrość ciała” - dla dorosłych -  21.10.2019 - poniedziałek 18.00-21.00 
- ZAJĘCIA BEZPŁATNE

Prowadzenie Dorota Batorska – uczestniczka Szkoły Trenerów Dramy w Drama Way Centrum Szkoleń i Rozwoju oraz kursów Teatru ze Społecznością i Teatru Forum. Studiowała arteterapię z elementami terapii pedagogicznej na APS w Warszawie. Instruktorka qigong. Członkini grupy performatywnej SzurSure. Prowadzi warsztaty dla dzieci, młodzieży i dorosłych z ruchu intuicyjnego z wykorzystaniem dramy. Jej pasją jest sztuka performance, ekspresja poprzez ruch i taniec, świadoma praca z ciałem. Od wielu lat zgłębia różne techniki świadomościowe w tym obszarze.


„Moje marzenie – potencjał przyszłości” - 18.11.2019 - poniedziałek 18.00-21.00

 


Szczegóły spotkań [pobierz plik]

do góry

***

PROJEKT KULTUROTERAPII „FAIR PLAY”


child 4486126 960 720Angielskie wyrażenie „Fair play” oznacza (1) uczciwą rywalizację w sporcie, ale również (2) uczciwe postępowanie w relacjach z ludźmi.


W tym projekcie skupiamy się na drugim znaczeniu.
- Poszukamy w historii takich obszarów życia społecznego, w którym zasada „fair play” była przestrzegana.
- Określimy obszary, w których sami stosujemy tę zasadę oraz inne obszary, w których mamy kłopot z jej przestrzeganiem.
- Sprawdzimy, jakie są konsekwencje łamania tej niepisanej zasady.
- Zdecydujemy, czy chcemy być osobami honorowymi.

Celem podstawowym jest wypracowanie lub udoskonalenie form indywidualnego reagowania na drugą osobę zgodnie z zasadą „Fair play”, a z niego wynikają szczegółowe założenia:

1.Doskonalenie komunikowania na co dzień – określenie granic między żartami a ranieniem.
- poszukiwanie pozytywnych cech w drugiej osobie i informowania jej o tym
- wykorzystywanie żartów do pokazania pozytywów drugiej osoby
- omówienie reagowania na ranienie poprzez żarty
- motywowanie drugiej osoby do działania w kontekście „oczekiwania sukcesu”

2. Różnicowanie decyzji w konsekwentnym realizowaniu złożonych obietnic wobec siebie i innych.
- określenie, czym jest obietnica, przysięga
- znalezienie różnic w wartościach obietnic i konsekwencji niedotrzymywania ich

3. Nabycie umiejętności konstruktywnego krytykowania i odbioru krytyki.
- określenie własnych cech, zachowań, które akceptujemy lub nie
- nabycie umiejętności wyrażania krytyki konstruktywnej
- nabycie umiejętności korzystania z krytyki konstruktywnej dla własnego doskonalenia
- nabycie umiejętności bronienia się przed krytyką złośliwą


W projekcie bierze udział młodzież niedostosowana społecznie z współpracującego z SDK Specjalnego Ośrodka Wychowawczego.
Koordynatorka Małgorzaty Graczyk (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ; tel. 501-754-916)

do góry