Projekty kulturalne 2018 - 2019

projekty

 

SZTUKA ZMIANY 
(kontynuacja w sezonie 2019-2020)

 *** 

ZAKOŃCZONE

ODKRYWAMY TAJEMNICE WARSZAWSKICH PARKÓW

DYWIZJONIZM I PUENTYLIZM – MALUJEMY JAK NEOIMPRESJONIŚCI 

SPOTKANIA Z TAŃCEM DAWNYM - MENUET

 ROZDAJEMY EMPATIĘ | JA - WARSZAWIAK 

MUZYKA WSZYSTKICH EPOK | SWEGO NIE ZNACIE

 Z CHOREOGRAFIĄ WŚRÓD MUZYKI 

 DRAPIEŻNE MALARSTWO. FOWIZM I EKSPRESJONIZM

 "MIEJSCE NA ZIEMI"  | TAJEMNICZY KOD MOWY 

NATCHNIENI BAROKIEM


***

 

PROJEKT „SZTUKA ZMIANY”

choice1Życie człowieka charakteryzuje się sinusoidą. Częścią niej są kryzysy, które w naszej kulturze kojarzą się przede wszystkich negatywnie. Kryzys, to nic innego jak zmiana, potencjał do rozwoju, do wybrania nowej drogi życiowej lub modyfikacji - istniejącej.
Tym problemem chcemy zapoczątkować realizację szerokiego programu profilaktyki z wykorzystaniem kulturoterapii w pracy nad sytuacjami utrudniającymi, czy zakłócającymi funkcjonowanie indywidualne i grupowe.

Założeniem projektu są działania w ramach kulturoterapii z osobami dorosłymi, z rodzinami, które są w procesie zmiany lub chcą przygotować się na jej nadejście. W ramach praktycznych zajęć poznają formy i narzędzia oferowane przez sztukę, które można wykorzystać w procesie zmiany jako potencjału rozwojowego.

W ramach projektu zostaną przeprowadzone warsztaty w maju, czerwcu, wrześniu, październiku i listopadzie. Warsztaty prowadzą doświadczeni specjaliści.

Proponujemy tematy ludzi dorosłych 17 - 50 lat.

Zgłoszenia udziału w każdym spotkaniu prosimy nadsyłać do
 

KOORDYNATORA Małgorzaty Graczyk ( Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ; tel. 501-754-916)
Minimalna grupa – 10 osób (maksymalna – 16)

Spotkania płatne:
Indywidualne – 30zł / osobę
Rodzinne (w październiku) – 30 zł / rodzice z dziećmi
Pary (w listopadzie) – 30zł

Wpłaty przyjmowane będą przed danym spotkaniem.

Spotkania maj - czerwiec 2019:

„Kryzys jako potencjał do Zmiany” - Aleksandra Passendorfer - 27 MAJA godz. 18.00-21.00


„Mądrość ciała”
- Katarzyna Szajdek - 19 CZERWCA, środa, 18.00 - 21.00



Spotkania wrzesień - listopad 2019:

„Kryzys jako potencjał do Zmiany” - 9.09.2019 - poniedziałek, 18.00-21.00
"Dwie wyspy" - 16.09.2019 - poniedziałek 18.00-21.00
„Jesteś dla mnie ważny. Jesteś dla mnie ważna” - 20.10.2019 - niedziela 11.00-14.00
„Mądrość ciała” - 21.10.2019 - poniedziałek 18.00-21.00
„Moje marzenie – potencjał przyszłości” - 18.11.2019 - poniedziałek 18.00-21.00


Szczegóły spotkań [pobierz plik]

do góry

***

PROJEKT „ODKRYWAMY TAJEMNICE WARSZAWSKICH PARKÓW”
PROJEKT REHABILITACJI SPOŁECZNEJ

Czas: lipiec 2019
Uczestnicy: Seniorzy z Klubu Seniora „Wars i Sawa” oraz inni seniorzy z klubów seniora i Uniwersytety Trzeciego Wieku z Warszawy.
Koordynator projektu: Grzegorz Jasiński; tel. 22-831-23-75 w.128; e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.

parki2019Grupa seniorów z Klubu Seniora „Wars i Sawa” wystąpiła z inicjatywą zorganizowania zajęć poza siedzibą SDK w okresie letnim. Klubowicze zwrócili uwagę na problem dotyczący seniorów: poczucie większego osamotnienia ze względu na wakacyjne wyjazdy ich rodzin oraz na potrzebę zwiększonej aktywności psychofizycznej poprzez ruch na świeżym powietrzu w estetycznej przestrzeni.

Cel: Aktywizacja procesów poznawczych i podniesienie sprawności ruchowej. 

1. Poprawa sprawności fizycznej (pobudzenie do lepszej pracy układu szkieletowo-mięśniowego, układu krążenia, układu oddechowego) przy wykorzystaniu techniki nord-walking podczas spacerów.
2. Aktywizacja procesów poznawczych (spostrzegania, uwagi, pamięci, przetwarzania informacji) przy wykorzystaniu metody wykładu połączonego z pytaniami zwrotnymi, tworzenia „drzewa wiedzy”, quizu) 
3. Obniżenie poczucia osamotnienia poprzez wspólne zabawy, ćwiczenia, grę terenową, pracę zespołową oraz tworzenie warunków do nawiązywania nieformalnych relacji.

Miejsce zajęć: Ogrody Biblioteki Uniwersytetu Warszawskiego (dolni i górny); Park Marszałka Rydza-Śmigłego (d. Centralny Park Kultury); Park Szczęśliwicki; Fort Bema; Park Obwodu Praga Armii Krajowej; Park Traugutta

Podczas spacerów uczestnicy poznają oglądane obiekty oraz dowiedzą się jak zostały zaprojektowane, w jakiej epoce i jakim nurcie planistycznym, jakie rośliny zasadzono i skąd „przywędrowały do naszego kraju, jaka jest historia rozmaitych budowli i pomników i jakie ciekawostki związane są z konkretnym obiektem.

Harmonogram spacerów: 

- 1.07.2019 r. (poniedziałek) godz. 11.00 - 13.00; spacer pt.: „Odkrywamy tajemnice Warszawskich parków - Ogrody Biblioteki UW (dolny i górny)” [miejsce zbiórki przed budynkiem BUW - przy różowym regale bibliotecz. (róg ul. Dobrej i Lipowej) godz. 10.45];
- 3.07.2019 r. (środa) godz. 11.00 - 13.00; spacer pt.: „Odkrywamy tajemnice Warszawskich parków - Park Marszałka Rydza-Śmigłego” [miejsce zbiórki przed budynkiem Muzeum Ziemi, Al. Na Skarpie 20/26 godz. 10.45 ];
- 8.07.2019 r. (poniedziałek) godz. 11.00 - 13.00; spacer pt.: „Odkrywamy tajemnice Warszawskich parków - Park Szczęśliwicki” [miejsce zbiórki pętla autobusowa „Szczęśliwice”, stanowisko autobusu 128 godz. 10.45];
- 11.07.2019 r. (czwartek) godz. 11.00 - 13.00; spacer pt.: „Odkrywamy tajemnice Warszawskich parków - Fort Bema” [miejsce zbiórki przystanek autob 197 „Hala Sportowa Bemowo”, ul. Obrońców Tobruku - obok znajduje się plac zabaw - godz. 10.45];
- 15.07.2019 r. (poniedziałek) godz. 11.00 - 13.00; spacer pt.: „Odkrywamy tajemnice warszawskich parków - Park Obwodu Praga Armii Krajowej” [miejsce zbiórki przed wejściem do parku, róg ul. Grochowskiej i Podskarbińskiej godz. 10.45];
- 18.07.2018 r. (czwartek) godz. 11.00 - 13.00; spacer pt.: „Odkrywamy tajemnice Warszawskich parków - Park Traugutta” [miejsce zbiórki przed budynkiem Polskiej Wytwórni Papierów Wartościowych, ul. Sanguszki 1 godz. 10.45].

Organizator: Klub Seniora „Wars i Sawa” w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie - www.sdk.pl

Prowadzący spacery:

Ewa Andrzejewska – przewodniczka miejska po Warszawie z kilkunastoletnim stażem, organizatorka autorskich wycieczek spacerów po Warszawie, instruktor kursów organizowanych przez Fundację Hereditas, pilot wycieczek i przewodnik terenowy. Od kilku lat współpracuje z warszawskimi i podwarszawskimi uniwersytetami Trzeciego Wieku w charakterze prelegenta i organizatora spacerów dla słuchaczy tych uniwersytetów. Współprowadziła spacery przyrodniczo-historyczne w projekcie „Hortiterapia – to naprawdę działa!” w ramach programu ASOS 2015.

Małgorzata Dyrska – przyrodnik, z wykształcenia architekt krajobrazu po warszawskiej SGGW, ukończyła studia podyplomowe z pedagogiki na APS w Warszawie. Autorka i koordynatorka projektów dotyczących edukacji przyrodniczej, takich jak „Zielona majsterka” dla Biura Pomocy i Projektów Społecznych”; „Lato za miastem” i „Zielona edukacja” dla Biura Edukacji, „Te co skaczą i fruwają” i „Od obserwacji do inspiracji” dla Dzielnicy Bemowo, „Królewskie owoce” dla Dzielnicy Ursus. Stoworzyła i prowadziła projekt „Hortiterapia – to naprawdę działa!” w ramach programu ASOS 2015, a w nim m.in. spacery przyrodniczo-historyczne. Posiada doświadczenie w prowadzeniu zajęć przyrodniczych, florystycznych i plastycznych z dziećmi, młodzieżą, dorosłymi i seniorami. Współpracowała z miesięcznikami: OGRODY, KWIETNIK, DZIAŁKOWIEC i MAGNOLIA oraz z Agencją Promocji Zieleni przy wystawie ZIELEŃ TO ŻYCIE i konferencji ZIELONE MIASTO.

do góry

 

***


PROJEKT: 
„Z CHOREOGRAFIĄ WŚRÓD MUZYKI”

chore plakCzas: maj - czerwiec 2019
Koordynacja projektu: Ewa Bargiel

W projekcie „Z choreografią wśród muzyki” biorą udział dwa zespoły: Zespół Tańca Dawnego Pawanilia SDK (taniec) i Ensemble Les Sauvages (muzyka). Celem projektu jest wymiana doświadczeń między zespołem tanecznym a muzycznym. Ma on przybliżyć muzykom specyfikę tańców dawnych, a tancerzom - kwestie wykonawstwa historycznie poinformowanego. Projekt trwa od maja do czerwca 2019 r., a zwieńczy go wspólny koncert obu zespołów podczas III Międzynarodowego Festiwalu Renesansu w Lublinie (21-23 czerwca 2019 r.). Spektakl ten ma być możliwie najwierniejszą - na ile pozwala obecna wiedza - realizacją wskazówek dawnych mistrzów odnośnie do tańca i muzyki.

Szczegółowe informacje o festiwalu dostępne są na stronie internetowej organizatora: www.belriguardo.pl

do góry

 

 

 *** 

 

DYWIZJONIZM I PUENTYLIZM – MALUJEMY JAK NEOIMPRESJONIŚCI

dywCzas trwania: kwiecień − czerwiec 2019
Koordynator: Bartłomiej Gerłowski

Projekt realizowany od kwietnia do czerwca stwarza dobre warunki do wyjścia w plener (tak bardzo lubiany przez neoimpresjonistów, np. Georgesa Seurata, Paula Signaca czy Henriego Edmonda Crossa). Podobnie jak w przypadku neoimpresjonistów w plenerze wykonywane są przede wszystkim szkice, a właściwe dzieło powstaje w pracowni. Tematy realizowane podczas trwania projektu dotyczą także martwej natury oraz postaci. Metoda twórcza polega na uważnym stawianiu punktów czystego koloru, który optycznie miesza się w oku widza, stojącego w pewnej odległości od obrazu. Uczestnicy tworzą formę obrazu z wykorzystaniem naukowych zdobyczy optyki, analizy światła i koloru, fizjologii i psychologii widzenia. Obrazy, które są efektem analizy naukowej, na koniec projektu wystawione będą w Galerii Wyjście Awaryjne.

(Lista uczestników projektu jest zamknięta).

 

do góry

 

                       

             

***

 

SPOTKANIA Z TAŃCEM DAWNYM - MENUET

Czas: luty 2018 – czerwiec 2019

menuetKlub "Bemolek" zaprasza dzieci, młodzież i dorosłych na cykl spotkań w ramach projektu "Spotkania z tańcem dawnym". Celem projektu jest popularyzacja tańca dwanego i muzyki komponowanej na fortepian oraz zaznajomienie uczestników z zagadnieniami związanymi z konkretnym tańcem - menuetem. Poznamy m.in. życiorysy największych kompozytorów tworzących menuety dawne i współczesne, budowę menueta, rolę menueta w epoce baroku i klasycyzmu, podstawowe kroki taneczne i stroje z epoki gdy menuet królował na salonach.
Spotkania w czwartki: 21.02, 7.03, 11.04, 9.05 i 6.06 (uroczyste zakończenie) w godzinach 17.30 - 18.30. Wstęp wolny!

Koordynacja projektu: Agnieszka Jóźwik


6 czerwca 2019 r. (czwartek) o godz. 17.30 zapraszamy do Sali Kameralnej SDK na koncert z okazji zakończenia projektu. W koncercie udział wezmą: ANIA KALISZ, OLA URBAŃSKA, MICHALINA STYCZYŃSKA, JANEK POWOLNY, MIKOŁAJ GOMUŁKA i tancerze z Klubu Tańca Dawnego "Alta Novella".
W programie menuety A. Mozarta, L. Boccheriniego, J. S. Bacha. Wstęp wolny.

do góry 

 ***

 

ROZDAJEMY EMPATIĘ


Czas:
 luty 2018 – czerwiec 2019

empatW dobie masowego korzystania z medialnych środków społecznościowych w komunikowaniu międzyludzkim zmniejsza się  waga kontaktu twarzą w twarz w relacjach towarzyskich, rówieśniczych. Gdy te warunki dotyczą dzieci i młodzieży, a więc osób, które dopiero są w procesie nabywania i doskonalenia umiejętności odczytywania sygnałów emocjonalnych z ludzkiego głosu, mimiki, gestu, postawy ciała, pojawia się sytuacja zagrożenia w postaci ograniczonej wrażliwości na stany emocjonalne drugiej osoby. Stąd m.in. mogą pojawić się zakłócenia w empatii, co z kolei prowadzi do znieczulenia na dobro innego człowieka.


Uczestnikami
projektu są dzieci powyżej 7 roku życia i młodzież do 15 roku życia z instytucji opiekuńczo-wychowawczych.

Podczas zróżnicowanych zajęć terapii wychowującej korzystającej z różnych form sztuki uczestnicy określąsposoby własnego prospołecznego reagowania na osoby potrzebujące wsparcia.

Skupią się na:

  1. Zrozumieniu własnego samopoczucia w trudnej sytuacji.
  2. Nauczeniu się rozpoznawania samopoczucia drugiej osoby.
  3. Szukaniu sposobów samopocieszania.
  4. Znalezienia różnych sposobów pocieszania i wspierania drugiej osoby.
  5. Zespołowym wypracowaniu artystycznych znaków empatii.

W tych osobistych poszukiwaniach uczestnicy odnosić się będzie do symboli sztuki.  W rezultacie na koniec projektu powstaną mini-spektakle o EMPATII z efektami muzycznymi i scenografią przygotowaną przez uczestników.

Koordynator: Małgorzata Graczyk (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

Zajęcia prowadzą:

Zajęcia teatralne - Małgorzata Graczyk - pedagog (APS im. M.Grzegorzewskiej) , dr psychologii (UKSW), instruktor artystyczny teatru i filmu kat. S, wieloletnie doświadczenie pracy z młodzieżą i dorosłymi w zakresie dramatoterapii, reżyserowanie spektakli realizowanych przez amatorów, również we współpracy z profesjonalistami, koordynator wewnętrznych projektów SDK oraz finansowanych przez FAK.

Zajęcia muzyczne - Eliza Dąbrowiecka - absolwentka Szkoły Muzycznej I i II stopnia im. prof. Tadeusza Wrońskiego (fortepian)i Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie (uzyskanie tytułu magistra sztuki), studia podyplomowe na kierunku pedagogika teatru na Uniwersytecie Warszawskim. Obecnie jest nauczycielem w Music School w Warszawie.

Zajęcia plastyczno-scenograficzne - Bartłomiej Gerłowski - w latach 1988 - 1993 studia na Wydziale Artystycznym Uniwersytetu MariiCurie-Skłodowskiej w Lublinie. Od 1993 roku pracuje jako instruktor rysunku i malarstwa w Staromiejskim Domu Kultury w Warszawie. Twórczość w dziedzinierysunku i grafiki (projektowanie graficzne, grafika wydawnicza, ilustracja).

4 czerwca 2019 r. (wtorek) o godz. 16.30, w Piwnicy na Wójtowskiej, zakończenie projektu "Rozdajemy empatię". Zespoły uczestników zaprezentują spektakle: "Dobra nocka" oraz "Problemy z prawdą". Impreza zamknięta.

do góry 


***


JA - WARSZAWIAK

Część II
Czas: styczeń 2019 – czerwiec 2019

war2Część II projektu jest bezpośrednią kontynuacją projektu zrealizowanego od IX 2018 do początku I 2019. Doświadczenie zajęć w I części wskazało na potrzebę uczestników w zakresie rozbudowania programu o większą ilość wiedzy o historii miasta poprzez m.in. wizyty w Muzeum Historii Warszawy oraz zajęcia w plenerze pozwalające doświadczyć bezpośredniego kontaktu z architekturą, jej stylami oraz zdobieniami, możliwością dokładniejszego przyjrzenia się współczesnej architekturze centrum miasta.


Uczestnicy:

  1. Poznająw większym zakresie style architektury Starego Miasta i nowoczesnej Warszawy.
  2. Poszerzą wiedzę o historii Warszawy i ludzi, którzy wywarli wpływ na jej kształt i dzieje.
  3. Poznają dzieła sztuki i twórców-plastyków związanych z Warszawą.
  4. Przeprowadzą grę terenową będącą sprawdzeniem uzyskanej wiedzy.
  5. Przeprowadzą konkurs międzygrupowy z wiedzy o architekturze, sztuce, elementach historii miasta i znanych mieszkańcach Warszawy, legendach.
  6. Przygotują i zaprezentują 2 prezentacje: o architekturze, o sztuce Warszawy.

Koordynator: Małgorzata Graczyk (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.)

12 czerwca 2019 r. (środa) godz. 19.00., w Sali klubowej SDK, zakończenie projektu "Ja - Warszawiak" . Zespoły zaprezentują swoje projekty architektoniczne oraz podzielą się informacjami o cechach architektury Starówki. Będą również zabawy - zagadki , etc. Impreza zamknięta.


===

Część I
Czas: październik 2018 – styczeń 2019

jawarszawiak

Podstawowym założeniem projektu jest tworzenie własnej tożsamości w oparciu o poczucie przynależności do Warszawy jako miejsca z określona historią i współczesnymi warunkami życia społecznego. Celem jest identyfikacja uczestników z pokoleniami mieszkańców Warszawy, ich wyborami moralnymi i postawami społecznymi. Uczestnicy będą realizować ten cel poprzez: - poznanie historii własnej rodziny od momentu zamieszkania w Warszawie, - poznanie historii i architektury wybranych miejsc na Starówce; - zapoznanie się z dziełami sztuki ilustrującymi życie Warszawy; - refleksję nad własnym wkładem w życie miasta.

Uczestnikami jest młodzież z ośrodków opiekuńczo-wychowawczych mieszczących się w obrębie Starego Miasta.

Koordynator: Małgorzata Graczyk.

do góry 

***

 


MUZYKA WSZYSTKICH EPOK

muzyka1Czas: październik 2018 - czerwiec 2019.

Projekt edukacji artystycznej. Kształcenie muzyczne wymaga zarówno zajęć praktycznych (indywidualna nauka gry na instrumencie) jak i zajęć teoretycznych. Celem projektu - w części teoretycznej - będzie więc przekazanie uczestnikom wiedzy z zakresu historii i teorii muzyki, od starożytności do XX wieku. Spotkania te mają charakter grupowy, warsztatowy. Uczestnikami projektu będą uczniowie klubów fortepianowych SDK oraz inne dzieci, młodzież i dorośli biorący udział w zajęciach klubów na terenie SDK (w miarę możliwości: zajęcia otwarte). Spotkania: poniedziałki i piątki, godz. 17.00 – 19.00.

Prowadzenie: Małgorzata Lebiedzińska
Koordynacja projektu: Agnieszka Jóźwik

do góry 

***


SWEGO NIE ZNACIE

swego2Czas: październik 2018 - czerwiec 2019.

Klub Małych Pianistów wraz z Klubem Tańca Dawnego „Alta Novella”, zaprasza dzieci i młodzież od ok. 9 do 15 roku życia, na cykl spotkań w ramach projektu "Swego nie znacie". Projekt skupia się na ukazaniu piękna dziedzictwa kultury polskiej (w związku z 100 rocznicą odzyskania przez Polskę niepodległości), poprzez popularyzację tańców narodowych, w ich kształcie choreotechnicznym, muzycznym i obyczajowym, a także poprzez poznawanie polskich pieśni i związanych z nimi gawęd i opowieści. Poznane w czasie projektu tańce i pieśni, przedstawione zostaną w formie koncertu z udziałem pianistów z KMP oraz tancerzy KTD Alta Novella.

Spotkania taneczne: 8 listopada 2018, 10 stycznia, 14 marca, 9 maja 2019, g.17.30-20.00
Spotkania z pieśniami: druga lub trzecia środa miesiąca (od listopada do maja)

Uczestnictwo w zajęciach należy potwierdzić wcześniejszą rejestracją telefoniczną u prowadzącej projekt: Katarzyny Mazur - 501-394-110.
Opłata za wszystkie spotkania wynosi 25 zł (płatne przy pierwszych zajęciach 08.11.2018 r.). 

Prowadzenie: Anna Popławska, Katarzyna Mazur (tańce narodowe), Beata Popis (muzyka polska). Koordynacja projektu: Katarzyna Mazur

2 czerwca 2019 r. godz. 11.30 Sala Kameralna - koncert na zakończenie projektu "Swego nie znacie", połączony z rocznym koncertem Klubu Małych Pianistów. Uczniowie zagrają utwory polskich kompozytorów (F. Chopina, S. Moniuszki, H. Wieniawskiego, K. Szymanowskiego, M. K. Ogińskiego) oraz wybór pieśni ludowych. Utwory fortepianowe przeplatane będą pieśniami polskimi oraz tańcami narodowymi w wykonaniu tancerzy z Klubu Tańca Dawnego Alta Novella.

do góry 

 ***

 

DRAPIEŻNE MALARSTWO. FOWIZM I EKSPRESJONIZM.

fowizm1Czas: styczeń - marzec 2019 r.
Koordynacja projektu: Bartłomiej Gerłowski 

Uczestnicy projektu poznają charakterystykę kierunków (kolor jako podstawowy środek wyrazu w fowiźmie) oraz jego przedstawicieli (np. Henri Matissa, Andre Daraina czy Maurice Vlamincka) i ich dzieła. Poznają także środki wyrazu stosowane przez ekspresjonistów (deformacja, wyolbrzymienie, ostro zamalowane, zniekształcone kontury przedmiotów, kontrasty, wyraziste barwy) oraz przedstawicieli kierunku, (np. Rafała Malczewskiego, Jamesa Ensora czy Edvarda Muncha). Zadaniem uczestników będzie zinterpretowanie martwej natury oraz postaci w spo-sób zawierający cechy sztuki fowistów oraz stworzenie prac odzwier-ciedlających charakter sztuki ekspresjonizmu. W przypadku tego ostat-niego kierunku, zgodnie z jego ideą (ekspresja siebie, swoich emocji, stanów psychicznych i uczuć) stworzone prace mają mieć charakter mocno subiektywny. 

 fot. Piotr Olszowski

 

 

 

do góry 

***

PROJEKTY ZAKOŃCZONE:


TAJEMNICZY KOD MOWY

Czas: październik - grudzień 2018

kod mowy

Mowa ludzka składa się z dźwięków ułożonych w symboliczny kod. Aby sprawnie porozumiewać się przekazując sobie informacje i tworząc relacje, trzeba sprawnie posługiwać się tym kodem. To oznacza umiejętnie tworzenie i odczytywanie przekazu oraz dbanie, aby na drodze między nadawcą a odbiorcą maksymalnie zmniejszyć zakłócenia. Na naszą mowę składa się treść informacji oraz sposób ich przekazu. Ich spójność buduje klarowny przekaz ułatwiający odczyt. Brak spójności oraz wszelkie „szumy” po drodze utrudniają lub uniemożliwiają prawidłowy odczyt informacji. Podstawowym celem projektu jest umożliwienie uczestnikom zrozumienia wagi kodowania ludzkiej mowy.

Cele szczegółowe: - nabycie umiejętności świadomego stosowania rytmu, tempa, głośności i barwy głosu w wypowiadaniu się; - podniesienie umiejętności stosowania ruchu ciała i gestów w budowaniu narracji; - podniesienie poziomu kontroli w wyrażaniu emocji głosem i ciałem; - rozumienie mechanizmu kodowania / odkodowania informacji słownej.

W programie zajęć: - formy muzyczne połączone z rytmiką, elementami muzykoterapii aktywnej – kontroli wyrażania emocji i rozmowy za pomocą dźwięków; - formy dramy – z naciskiem na znaczenie ruchu, gestu, mimiki oraz narracji słowno-ruchowej. Przyczynkiem do tworzenia wypowiedzi, dialogów i opowieści jest baśń H.K. Andersena pt. „To pewna wiadomość”; - formy plastyczne – poznanie graficznych zapisów mowy i tworzenie własnego kodu.

Uczestnikami sądzieci z instytucji opiekuńczo-wychowawczych

Koordynator: Małgorzata Graczyk.

do góry 


NATCHNIENI BAROKIEM


Czas: październik - grudzień 2018.

barokiemUczestnicy projektu mają możliwość zapoznania się z malarstwem barokowym i jego głównymi przedstawicielami, a także utrwalenia wiedzy o epoce. Pracując indywidualnie przy sztalugach nad motywem martwej natury lub postaci, zainspirowani malarstwem Caravaggia, Velazqueza czy Georgesa de La Tour, będą wykonywali prace w stylu epoki, stosując przede wszystkim caravaggionizm.

Koordynator: Bartłomiej Gerłowski.

(Lista uczestników Projektu jest zamknięta).

 

 Foto: wues

 

 

 

do góry 

 

*

 

PROJEKT "MIEJSCE NA ZIEMI"

AfiszPlakatMiejsceCzas trwania: kwiecień - grudzień 2018
Wykłady, warsztaty, praca nad spektaklem.

Projekt skierowany jest do młodzieży licealnej i studenckiej, która chce poprzez sztukę wyrażać swoje refleksje o problemach społecznych związanych z przenikaniem się kultur, poszukiwaniem korzeni rodowych, etnicznych swojego mentalnego „domu” we współczesnym świecie bez granic. W tym celu odbędą się warsztaty teatru plastyki, improwizacji, podczas których uczestnicy wypracują koncepcję spektaklu.

Zapraszamy chętnych do udziału w projekcie – kontakt z koordynatorem Małgorzatą Graczyk (Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript. ; tel. 501-754-916)

W trakcie projektu, zostanie nagrana ścieżka dźwiękowa z oryginalną muzyką i tekstami poetyckimi do spektaklu plastyczno-literackiego na podstawie wierszy z tomiku „Idąc” (poświęconego Jerozolimie – mieście mieszanki kulturowej) współczesnego autora Krzysztofa Micha (recenzja: http://poecipolscy.pl/polka/ksiazki-opisane/idac/).

Spektakl zostanie wystawiony 25.11. 2018 o godz. 18.00. W Starej Prochowni (ul. Boleść 2)
Ze spektaklu powstanie impresja filmowa, zrealizowana przez studenta reżyserii łódzkiej szkoły filmowej. Film i ścieżka dźwiękowa będą dostępne w Internecie. Z elementów scenografii powstanie wystawa wsparta ścieżką dźwiękową oraz impresją filmową.

Uzupełnieniem warsztatów są 3 wykłady-spotkania ze specjalistami z zakresu psychologii społecznej międzykulturowej, badań genealogicznych w genetyce i przenikaniu się tekstów kultury.

Wykłady są otwarte dla wszystkich chętnych. Odbywają się w Piwnicy na Wójtowskiej (ul. Zakroczymska 11) w dniach: 17.04; 15.05; 12.06.2018.

Zajęć warsztatowe odbywają się w piątki (18.00-21.30) oraz we wtorki (18.00-20.30). 
Szczegółowy harmonogram u koordynatora projektu.

    Projekt jest finansowany z Funduszu Animacji Kultury

Logo Fundusz Animacji WPEK

Przy projekcie pracują:

Jerzy Treit - malarz, rzeźbiarz, historyk sztuki, pedagog oraz kurator, stypendysta amerykańskiej fundacji w Paryżu. Prowadził działalność artystyczno-pedagogiczną min. w Bibliotece Polskiej w Paryżu. Artysta uprawia malarstwo, rysunek, grafikę komputerową, rzeźbę i scenografię. Członek Stowarzyszenia Pastelistów Polskich. W swoim atelier prowadzi zajęcia autorskie rozwijające indywidualne umiejętności plastyczne uczestników niezależnie od wieku. Obecnie od roku mieszka i pracuje w Warszawie. Realizuje: warsztaty z teatru plastyki, kieruje powstaniem scenografii do spektaklu.

Małgorzata Graczyk - instruktor artystyczny teatru i filmu kat. S, wieloletnie doświadczenie pracy z młodzieżą i dorosłymi w zakresie dramatoterapii, reżyserowała spektakle realizowane przez amatorów, również we współpracy z profesjonalistami. Pedagog, psycholog, wieloletni wykładowca akademicki. Realizuje: scenariusz, reżyserię spektaklu, warsztaty improwizacji.

Paula Sadowska - reżyser słuchowiska „Promyk”, pedagog artystyczny, animator kultury, organizator warsztatów emisji głosu „Viva Voice!”, konsultant/ doradca dźwiękowy i muzyczny. Realizuje reżyserię ścieżki dźwiękowej do spektaklu, zajmuje się kierowaniem produkcji dźwięku.

Marcin Dutka – muzyk,kompozytor, malarz, swoje utwory na fortepian preparowany wydał w 2017r.,z wydawnictwem „Dux” pod tytułem „Zęby Wieloryba”, koncertuje min. w Warszawskim „Teatrze Studio”. Komponuje muzykę do spektaklu/ ścieżki dźwiękowej spektaklu

Damian Kosowski – student reżyserii filmowej i TV w PWSFTviT w Łodzi. Absolwent Akademii Sztuk Pięknych w Łodzi, wydziału Sztuk Wizualnych. Stypendysta półrocznego pobytu w VSVU w Bratysławie oraz programu "Sommerakademie"w Dreźnie dla młodych artystów zajmujących się video-artem. Realizacja filmu z premiery spektaklu.

Aleksandra Passendorfer - psycholog społeczny, trenerka biznesowa, specjalizująca się w tematyce komunikacji międzykulturowej. Od 9 lat tworzy i przeprowadza autorskie programy szkoleniowe m.in. dotyczące pracy z klientem odmiennym kulturowo. Samodzielnie zrealizowała projekty szkoleniowe w swojej firmie szkoleniowej WINGS m.in. dla: Instytutu Rozwoju Biznesu, Polskiego Instytutu Dyplomacji, Fundacji dla Somalii, Fundacji Pro Humanum. Jako trener Międzynarodowej Organizacji do Spraw Migracji realizowała projekty na rzecz migrantów. Posiada bogate doświadczenie w pracy z cudzoziemcami i osobami zatrudniającymi cudzoziemców. Prowadzi warsztaty adaptacyjne dla cudzoziemców przyjeżdżających do Polski, jak również warsztaty z zakresu komunikacji międzykulturowej i pracy z osobami wywodzącymi się z innej kultury dla szerokich grup odbiorców.

Studio Praga - działa od 2003 roku. Na swoim koncie ma nagrania lektorski: audiobooki, komunikaty głosowe, gry, filmy, reklamy radiowe i telewizyjne. Zajmujemy się kompleksową produkcją dźwięku od nagrań lektorskich, przez produkcję muzyczną, sound design, miks, po mastering. Dzięki współpracy z najlepszymi lektorami i bogatym bankiem głosówjest w stanie zagwarantować najwyższą jakość naszych produkcji co docenili m.in.: TVP S.A, Polsat, TV Planete, Discovery, Wydawnictwo Medyk, Wydawnictwo MediPage, BlueberryGroup, MCD Group, GenexiesSpain i wielu innych.

 

INFORMACJE:

aaIMG 0310

W ramach projektu "Miejsce na Ziemi" 17 kwietnia 2018 r. o godz. 18.00 w Piwnicy na Wójtowskiej (ul. Zakroczymska 11) odbędzie się pierwsze spotkanie: „Jerozolima - miasto przeklęte świętością” - spotkanie z Krzysztofem Michem. Wstęp wolny.

Będziemy rozmawiać o pozycji Jerozolimy w kulturze Bliskiego Wschodu, m.in. o elementach historii monoteistycznych religii regionu, dzisiejszym współistnieniu społeczności i kruchości tolerancji.
Autor tomiku poezji „Idąc” poświęconego Jerozolimie, podzieli się swoimi poetyckimi refleksjami o wędrówce po Via Dolorosa, codziennym życiu jerozolimskiej ulicy.
Wiersze z tego tomiku poezji znajdą się w spektaklu tworzonym w ramach projektu "Miejsce na Ziemi"(premiera planowana w listopadzie 2018)

===

W ramach projektu "Miejsce na Ziemi" 15 maja 2018 r. (wtorek) o godz. 18.00 w Piwnicy na Wójtowskiej (ul. Zakroczymska 11) spotkanie warsztatowe „Wymiary kultury i ich wpływ na komunikację”. 

Podstawowymi zagadnieniami będą:
- Wymiary kultury jako narzędzie zrozumienia różnic kulturowych; - Różnice kulturowe w takich obszarach jak czas, relacje, styl komunikacji; - Bariery w komunikacji i jak je skutecznie pokonywać (specyficzne zachowania werbalne i niewerbalne).
Warsztaty z Komunikacji Międzykulturowej służą zwiększeniu międzykulturowych kompetencji niezbędnych do efektywnego komunikowania się i skutecznej pracy w środowisku wielokulturowym. Dzięki interaktywnym metodom uczestnicy zdobędą nie tylko wiedzę, ale i niezbędne umiejętności. Warsztaty będą prowadzone metodami aktywizującymi, opartymi na metodologii uczenia się poprzez doświadczenie. Dzięki temu uczestnicy mają okazję, nie tylko uzyskać nową wiedzę i lepiej ją zapamiętać, ale także nabyć nowe umiejętności.

===

Na drugie spotkanie o komunikacji międzykulturowej zapraszamy 12 czerwca 2018 r. (wtorek) godz. 18.00 w Piwnicy na Wójtowskiej (ul. Zakroczymska 11) „Skuteczne narzędzia komunikacji międzykulturowej - rozwój kompetencji międzykulturowych”.

Podstawowe zagadnienia:
- Kompetencje międzykulturowe - czym są i jakie mają znaczenie; - Skuteczne narzędzia komunikacji międzykulturowej; - Różnice kulturowe w takich obszarach jak czas, relacje, styl komunikacji

Korzyści z udziału w warsztatach. Podczas warsztatu uczestnicy dowiedzą się: - Jak efektywnie komunikować się w zespole międzynarodowym; - Jak rozmawiać z osobami z innych kultur; - Czym są różnice kulturowe i jak skutecznie sobie z nimi radzić; - Jak wykorzystać potencjał zespołu międzykulturowego; - Co zrobić by zapobiec stereotypom i dyskryminacji.

Aleksandra Passendorfer - psycholog społeczny, trenerka biznesowa, specjalizująca się w tematyce komunikacji międzykulturowej. Od 9 lat tworzy i przeprowadza autorskie programy szkoleniowe m.in. dotyczące pracy z klientem odmiennym kulturowo. Samodzielnie zrealizowała projekty szkoleniowe w swojej firmie szkoleniowej WINGS m.in. dla: Instytutu Rozwoju Biznesu, Polskiego Instytutu Dyplomacji, Fundacji dla Somalii, Fundacji Pro Humanum. Jako trener Międzynarodowej Organizacji do Spraw Migracji realizowała projekty na rzecz migrantów. Posiada bogate doświadczenie w pracy z cudzoziemcami i osobami zatrudniającymi cudzoziemców. Prowadzi warsztaty adaptacyjne dla cudzoziemców przyjeżdżających do Polski, jak również warsztaty z zakresu komunikacji międzykulturowej i pracy z osobami wywodzącymi się z innej kultury dla szerokich grup odbiorców.

===

W ramach projektu MIEJSCE NA ZIEMI, latem 2018 r. została zrealizowana ścieżka dźwiękowa do spektaklu "IDĄC".
Obecnie młodzież przygotowuje inscenizację i scenografię.

   

   

               

 

===

W ramach projektu "Miejsce na Ziemi" w listopadzie 2018 r. dwukrotnie zaprezentowany zostanie spektakl "IDĄC":
- 17 listopada 2018 r. (sobota) w Centrum Kultury i Sztuki (www.ckis,kalisz.pl) w Kaliszu na VIII Ogólnopolskim Festiwalu Poetyckim im. Wandy Karczewskiej oraz 25 listopada 2018 r. (niedziela) godz. 18.00. w Starej Prochowni (ul. Boleść 2).

 

Zdjęcia ze spektaklu "Idąc" - projekt Miejsce na Ziemi - występ w Kaliszu 17.11.2018. Fot. A. Łuszczyk:

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia ze spektaklu "Idąc" - w Starej Prochowni w Warszawie (ul. Boleść 2) - 25.11.2018. Fot. F. Leszkowicz: 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 


O spektaklu:

Spektakl został zrealizowany przez młodych ludzi ze Staromiejskiego Domu Kultury pod kierunkiem Małgorzaty Graczyk w ramach projektu „Miejsce na Ziemi”.
Scenografię wykonała młodzieży ze szkoły podstawowej nr 1 w Brwinowie pod kierunkiem Bogumiły Niemirowskiej. Spektakl jest opowieścią o nieustannej wędrówce ludzi w poszukiwaniu swojego mentalnego i duchowego domu; narracją o ucieczce od zagrożenia i cierpienia ku nadziei, czy też podążaniu od ciemności – ku światłu. Oparty został na poemacie "Idąc" Krzysztofa Micha (współczesnego poety, twórcy szeregu projektów fotograficzno-poetyckich, dziennikarza, człowieka, który zjeździł Bliski Wschód).

Studio Praga LogoRealizując przedstawienie młodzież współpracowała z wieloma wspaniałymi profesjonalistami. Muzykę skomponował Marcin Dutka. Ścieżkę dźwiękową nagrał i zmontował Piotr Czubin- właściciel Studio Praga pod produkcyjnym okiem Pauli Sadowskiej. Teksty poetyckie usłyszymy w wykonaniu: Pauli Sadowskiej i Karola Stanisza.

W spektaklu występują: Aleksandra Duć, Roksana Gola, Aneta Kryszak, Weronika Michalczyk, Tamara Szóstkowska, Victoria Ventroni, Martyna Tomaszewska, Karol Stanisz, Paweł Stanisz, Krzysztof Wichowski.

 

zaproszenie IDAC

 

===

Od kwietnia 2018 r. uczestnicy projektu „Miejsce na Ziemi” pod kierunkiem Jerzego Treita pracują nad wizją plastyczną spektaklu, który będzie wystawiony w listopadzie 2018. Zadnie nie jest proste. Trzeba połączyć wizję plastyczną z choreografią ruchu scenicznego bohaterów historii, gdyż jedno wynika z drugiego, a to wszystko połączyć jeszcze ze ścieżką dźwiękową złożoną z tekstów poetyckich i oryginalnej muzyki.

Młodzież emocjonalnie wchodzi w abstrakcję plastyczną: plamy i linie kolorów i światła.
Jerzy Treit uruchamia nowe pokłady myślenia i odczuwania o świetle, kolorach, nas samych.
Szukamy własnej tożsamości oraz wspólnoty, światła i negatywu.
Praca odbywa się bez zbędnych słów, w ciszy. Sięgamy po emocje głęboko w siebie. 
Wiele chwil niepewności, niepokoju: Co my robimy? O co w tym malowaniu chodzi?
Potem przychodzi refleksja o sobie, o wędrówce ludzi przez czas i przestrzeń. 

                                                   

 

do góry