Wystawa Galerii Promocyjnej w USA - Antonina Konopelska - The Wax of Poland 3.2

Galeria promocyjna
Termin: 2019-06-15 - 2019-06-29

Miejsce: Santa Monica, Santa Monica Art Studios, Arena 1 Gallery [3026 Airport Ave, Santa Monica, CA 90405, Stany Zjednoczone]

W czerwcu 2019 roku Galeria Promocyjna Staromiejskiego Domu Kultury otwiera w Santa Monica, w Stanach Zjednoczonych, wystawę (dzięki dotacji z ZAiKS):

Antonina Konopelska
The Wax of Poland 3.2

Wystawa czynna od 15 do 29 czerwca 2019 r.
Santa Monica, Santa Monica Art Studios, Arena 1 Gallery [3026 Airport Ave, Santa Monica, CA 90405, Stany Zjednoczone]

Galeria Promocyjna, usytuowana w przestrzeni Staromiejskiego Domu Kultury w Warszawie, to miejsce, które na stałe zapisało się w historii sztuki polskiej. Wszystko zaczęło się w 1956 roku, kiedy to artysta Marian Bogusz założył Galerię Krzywego Koła skupioną wokół czołowych artystów tamtych czasów. Przez ponad 60 lat działalności swoje prace wystawiali tu najważniejsi polscy twórcy, tacy jak Edward Krasiński, Henryk Stażewski, Magdalena Abakanowicz, Erna Rosenstein, czy Jarosław Modzelewski. Od lat 80-tych, już pod nazwą Galerii Promocyjnej, program placówki opiera się na wyszukiwaniu najbardziej twórczych i ciekawych artystów najmłodszego pokolenia. Słuszność naszych decyzji co roku potwierdzają Powroty po latach, cykl wystaw uznanych już twórców, którzy bardzo często swoje pierwsze artystyczne kroki stawiali właśnie w galerii przy Rynku Starego Miasta 2.

Bacznie obserwujemy to, co prezentują dziś artyści w Polsce i na całym świecie. Coraz częściej pojawiają się wśród nich prace multidyscyplinarne, nowe technologie i cyfrowa obróbka. Dlatego obok klasycznych działań artystycznych, takich jak malarstwo czy rzeźba pokazujemy także nowe media. Właśnie do takich wystaw można zaliczyć The Wax of Poland 3.1, prezentowaną w Galerii w październiku 2018 roku. Antonina Konopelska, absolwentka Wydziału Sztuki Mediów warszawskiej Akademii Sztuk Pięknych oraz doktorantka ASP w Katowicach tworzy fotografię oraz video. Niemal od początku swojej działalności artystycznej konsekwentnie realizuje projekt The Wax of Poland, w którym używając medium fotografii oraz obróbki zdjęć „manipuluje” wizerunkiem portretowanych przez siebie bohaterów, zmieniając ich w transludzi. „Świat nowych technologii to mój świat. Korzystam z narzędzi, które mi oferuje. Dostęp do tego, co przy ich pomocy powstaje – to jest istota cyfrowej rewolucji.” – tłumaczyła Antonina Konopelska w wywiadzie dla magazynu KMAG.
„The Wax można zobaczyć w sieci, ale dopiero kontakt face to face z bohaterami we właściwej skali i ze strukturą podłoża, na którym są pokazani, dają właściwy odbiór.” – dodaje. The Wax to projekt otwarty, który ciągle ewoluuje, a wystawa The Wax of Poland 3.2 jest kolejną odsłoną cyklu i zarazem kontynuacją wystawy z Galerii Promocyjnej.

W Arena 1 Gallery w przestrzeni Santa Monica Art Studios artystka zdecydowała się zaprezentować tylko najnowsze, niepokazywane dotąd portrety. Katalog, który oddajemy w Państwa ręce pokazuje jak wiele z nich nie ujrzało jeszcze światła dziennego. 

Kaja Werbanowska

***

Cykl The Wax of Poland powstaje od pięciu lat. Antonina Konopelska powraca do niego ze zmienną regularnością, pomiędzy innymi projektami. Nie jest to obsesyjnie budowana kolekcja, ale zbiór, który od czasu do czasu domaga się aktualizacji, jak program komputerowy, tym razem zaktualizowany do wersji 3.2. The Wax of Poland formalnie kojarzyć się może z jednym z nowszych cykli fotograficznych Cindy Sherman, „Rich Women”, choć stanowi jego negatyw. Prace amerykańskiej artystki ociekają sztucznością, Konopelska z kolei skrzętnie manipulacje ukrywa, wtapia je w pozornie naturalne, niezmanipulowane przedstawienia. Twarze starszych kobiet z cyklu Rich Women to wyrzeźbione skalpelami chirurgów plastycznych maski, w których jedynie oczy pozostają żywe. Bohaterowie The Wax of Poland wyróżniają się nieobecnym spojrzeniem, szklanym wzrokiem porcelanowych lalek, figur woskowych czy średniowiecznych rzeźb wotywnych. I najważniejsze – podczas gdy Sherman, zgodnie z wieloletnią praktyką, sama wciela się w bohaterki swoich fotografii, Konopelska nigdy nie staje przed obiektywem. Fotografowanie kolejnych osób, które upatruje na swoje woskowe „ofiary”, to dla artystki przede wszystkim spotkanie z konkretnym bohaterem. Choć lwią część czasu pochłania obróbka zdjęć, często wielotygodniowa, pewne elementy muszą zostać uchwycone na żywo. Jeśli się to nie udaje, Antonina konsekwentnie wraca do modela i czeka z aparatem, aż uda się go wprowadzić w stan „zawieszenia”. Choć The Wax of Poland swój charakter uzyskuje przez cyfrową obróbkę, najważniejsze jest w nim spotkanie artystki z bohaterem, a z perspektywy widza – spotkanie z konkretną formą, doświadczenie nie cyfrowej reprodukcji, a wydruku w określonej skali i na odpowiednim papierze. Jest on także opowieścią o samej fotografii w epoce „postfotograficznej” – pełną wewnętrznych napięć, których Antonina nie tuszuje, ale przeciwnie – podkreśla. 

Piotr Policht

 

 

 

Terminy


Okres: Od 2019-06-15 do 2019-06-29

Wspierane przez iCagenda